Preview

Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL))

Advanced search

FUNDAMENTAL LEGAL DISCIPLINE AND THEIR ROLE IN THE TRAINING OF JUDGES: A HISTORICAL RETROSPECTIVE

Abstract

The article is devoted to the historical path of legal education in the global context is explored, showing that the continental European system of training of lawyers, which is the successor of the Roman law school, is based on the priority of fundamental disciplines, while the Anglo-American school, formed from scratch on the guild principle, gives priority to practical pursuits. The Russian system of juridical education is organically close to the continental model, and therefore the fundamental importance in the domestic system of training lawyers is given to fundamental theoretical knowledge.

About the Author

V. V. Momotov
Научноконсультативный совет при Верховном Суде РФ
Russian Federation


References

1. Андреев А. Ю. Лекции по истории Московского университета (1755-1855). - М., 2001.

2. Богданов А. И. Эволюция идеи университета: прошлое, настоящее, будущее // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 1.

3. Брунс-Ленель К. Внешняя история римского права / пер. с нем. А. и В. Д. Труханович-Ходановичей; под ред. В. А. Краснокутского. - М., 1904.

4. Генкин Д. М. Гражданское и торговое право капиталистических стран. - М., 1947.

5. Залесский В. Ф. Сводная таблица расположения: лекция на юридическом факультете Казанского императорского университета за время с 14 февраля 1805 по 01 мая 1903 г. - Казань, 1903.

6. Захаров В. В. Модернизация юридического образования в российских университетах в середине XIX столетия // Юридическое образование и наука. - 2003. - № 4.

7. Покровский И. А. История римского права. - М., 2002.

8. Смирнов С. К. История Московской славяно-греко-латинской академии. - М., 1856.

9. Томсинов В. А. Государственная власть и юриспруденция в России // Законодательство. - 1998. - № 2.

10. Томсинов В. А. Юридическое образование и юриспруденция в России в XVIII столетии. - М., 2013.

11. Casper G. Two Models of Legal Education. - Chicago Unbound. - Tennessee Law Abstract. 1973. Vol. 41.

12. Университетский устав 1863 года. СПб.: Типография Иосафата Огризко, 1863. С. 90-93

13. Малько А. В., Афанасьев С. Ф. Интеграция юридического образования и науки как основное направление российской образовательной политики // Право и образование. 2005. № 3. С. 61-63

14. Stein R. M. The Path of Legal Education from Edward I to Langdell: a History of Insular Reaction // Chicago-Kent Law Review. 1981. № 2. P. 430

15. Pearce R. R. A History of the Inns of Court and Chancery. R. Bentley, 1848. P. 51-55

16. Dugdale W. The History and Antiquities of the four Inns of Courts. G. Kearsly, 1780.

17. The American Bar Examination // URL: http://www2. mmu. ac. uk/media/mmuacuk/con-tent/documents/careers/guides/The-American-Bar-Exam. pdf.

18. Gane C. Legal Education in the Global Context: Opportunities and Challenges. Taylor and Francis, 2016. P. 121-123.

19. Padoa-Schioppa A. A History of Law in Europe: From the Early Middle Ages to the Twentieth Century. Cambridge University Press, 2016. P. 300-301.

20. Grimes R. Re-thinking Legal Education Under the Civil and Common Law: A Road Map for Constructive Change. Routledge, 2017. P. 178-179.

21. Kellner M. Legal Education in Japan, Germany and the United States: Recent Developments and Future Perspectives. Zeitschrift fur Japanisches Recht. 2007. № 12. P. 198.

22. Ruegg W. A History of the University in Europe. Cambridge University Press, 2003. Vol. 1: Universities in the Middle Ages. P. 9-14

23. Sampford C., Breakey H. Law, Lawyrering and Legal Education: Building an Ethical Profession in a Globalizing World. Routledge, 2017. P 113-115

24. Иванов Б. П. Преподавание права в древнем Риме (Очерк по истории римской юриспруденции). Казань, 1913. С. 23

25. Муромцев С. А. Рецепция римского права. М., 1886

26. Пухта Г Ф. История римского права. М., 1864. С. 386-388

27. Дигесты Юстиниана / сост. И. С. Перетерский. М., 1984. С. 29


Review

For citations:


Momotov V.V. FUNDAMENTAL LEGAL DISCIPLINE AND THEIR ROLE IN THE TRAINING OF JUDGES: A HISTORICAL RETROSPECTIVE. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2018;(8):127-133. (In Russ.)

Views: 231


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-5998 (Print)
ISSN 2782-6163 (Online)