Institute of Digital Intermediaries in Law
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.158-167
Abstract
The article concludes that an intersectoral institute of digital intermediary is being formed in modern legal science and legislation of the Russian Federation. The legal status of digital intermediaries is determined by the rights and obligations of the subjects of the main legal relationship, the conclusion, modification, and termination of which occurs through an information system, and the technological capabilities of this system. It is necessary to increase the security requirements for remote identification and authentication of users. The use of big data and artificial intelligence technologies makes it possible to implement automated decision-making processes with legal consequences for individuals. Digital intermediaries should actively inform the data subject about profiling and automated decision-making, including specific information about this type of processing in the privacy policy. The use of digital technologies carries additional risks associated with the need to ensure the information security of users, which requires: the organization of a permanent internal audit of an information system based on an effective risk monitoring system; the development of special security standards and the establishment of responsibility for their non-compliance.
About the Author
S. G. ChubukovaRussian Federation
Associate Professor of the Department of information law and digital technologies, Cand. Sсi. (Law), Associate Professor
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993
References
1. Алтухов А. В., Кашкин С. Ю. Правовая природа цифровых платформ в российской и зарубежной доктрине // Актуальные проблемы российского права. — 2021. — № 7. — С. 86—94.
2. Баринов Н. А. Услуги: социально-правовой аспект: монография. — Саратов, 2001. — 192 с.
3. Войниканис Е. А. Право интеллектуальной собственности в цифровую эпоху: парадигма баланса и гибкости. — М. : Юриспруденция, 2016. — 552 с.
4. Йирка К. А. Компьютерные технологии на службе у правового государства: средства связи и исследования: пер. с англ. — Петрозаводск : Изд-во Петрозаводского гос. ун-та, 2000. — 26 с.
5. Калятин В. О. Право в сфере Интернета. — М. : Норма, 2004. — 479 с.
6. Наумов В. Б., Полякова Т. А. Правовые проблемы идентификации субъектов в государственных и негосударственных системах в России // Вестник Академии права и управления. — 2016. — № 43. — С. 14—21.
7. Наумов В. Б. Институт идентификации в информационном праве : дис. ... д-ра юрид. наук. — М., 2021. — 455 с.
8. Ситдикова Л. Б. Теоретические и практические проблемы правового регулирования информационных и консультационных услуг в гражданском праве России : монография. — М. : Юрист, 2008. — 344 с.
9. Столбов А. П. О стандартизации методов псевдонимизации персональных данных в здравоохранении // Проблемы стандартизации в здравоохранении. — 2017. — № 9—10. — С. 25—36.
10. Чубукова С. Г. Цифровая трансформация системы субъектов информационного права // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2019. — № 12 (64). — С. 74—81.
11. Radin M. J., Wagner R. P. The Myth of Private Ordering: Rediscovering Legal Realism in Cyberspace // Chicago-Kent Law Review. — 1999. — Vol. 73. — P. 1295—1317.
Review
For citations:
Chubukova S.G. Institute of Digital Intermediaries in Law. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2022;(4):158-167. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.158-167