Search for the optimal model of the national preventive mechanism for the Russian Federation (results of a comparative legal study of the legislation of foreign states)
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.80.4.204-218
Abstract
The National Preventive Mechanism (NPM) is a unified system for monitoring the observance of human rights in places of detention, the system complies with international standards. In each State, the National Preventive Mechanism has its own characteristics. The article presents the results of a comparative legal study of the legislation of foreign states that have created the National Preventive Mechanism. Based on these results, identifies and analyzes three existing models of the National Preventive Mechanism in the world, identifies their advantages and disadvantages, and describes in detail all modifications of these models. The scientific work substantiates the author's position that the empowerment of National Preventive Mechanism functions to several decentralized bodies coordinated by one of them is optimal for the Russian Federation. Special attention is paid to the need to include in the National Preventive Mechanism of Russia an independent, regular and preventive public control over the observance of human rights in places of detention.
About the Authors
S. V. SabaevaRussian Federation
Associate Professor of the Chair of Administrative Law and Procedure of the Kutafin Moscow State Law University (MSAL), Senior Researcher at the Scientific and Educational Center for Human Rights of the Kutafin Moscow State Law University (MSAL), Cand. Sei. (Law).
125993, Moscow, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, 9.
D. E. Gulyaev
Russian Federation
3rd year student of the International Law Institute of the Kutafin Moscow State Law University (MSAL).
125993, Moscow, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, 9.
References
1. Бабушкин А. В. Национальный превентивный механизм предупреждения пыток: опыт зарубежных стран : информационно-аналитические материалы по вопросу создания национального превентивного механизма в зарубежных государствах // URL: https://an-babushkin.livejournal.com/822030.html (дата обращения: 01.02.2021).
2. Взаимодействие уполномоченных по правам человека с государственными органами и институтами гражданского общества // Конституция Российской Федерации и современный правопорядок : материалы конференции : в 5 ч. — М. : РГ-Пресс, 2019. — Ч. 2. — С. 111—118.
3. Гуляев Д. Е. Национальный превентивный механизм — новая система государственно-общественного контроля, способствующая обеспечению законности деятельности администраций мест принудительного содержания в Российской Федерации // Юридическое образование и наука. — 2020. — № 12. — С. 28—34.
4. Гуляев Д. Е. Правозащитная деятельность уполномоченных по правам человека: проблемы и перспективы // Конституционное и муниципальное право. — 2020. — № 10. — С. 76—80.
5. Москалькова Т. Н. Институт уполномоченных по правам человека в государственном механизме России // Административное право и процесс. — 2018. — № 12. — С. 52—59.
6. Перрон Ю. В. О перспективах создания нового механизма международного контроля за соблюдением прав осужденных в Российской Федерации // Вестник института [ВИПЭ ФСИН России]: преступление, наказание, исправление. — 2016. — № 2. — С. 48—54.
7. Хуторская Н. Б. Проблемы создания Национального превентивного механизма в России // Актуальные проблемы организации деятельности органов и учреждений УИС : материалы межвузовской научно-практической конференции, посвященной памяти заслуженного деятеля науки РСФСР, доктора юридических наук, профессора А. И. Зубкова и Дню российской науки. — Рязань : Академия права и управления Федеральной службы исполнения наказаний, 2017. — С. 252—255.
8. Чуксина В. В. Институт омбудсмена как национальный превентивный механизм против пыток // Известия Иркутской государственной экономической академии. — 2012. — № 3. — С. 140—144.
Review
For citations:
Sabaeva S.V., Gulyaev D.E. Search for the optimal model of the national preventive mechanism for the Russian Federation (results of a comparative legal study of the legislation of foreign states). Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2021;(4):204-218. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.80.4.204-218