Preview

Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL))

Advanced search

Traditions and digital innovations in training students for the profession of an advocate at a specialized department in a law university

https://doi.org/10.17803/2311-5998.2020.75.11.124-132

Abstract

The article is devoted to the research of traditional and innovative methods of educating future attorneys. The author analyzes ways which teachers of the Kutafi n Moscow State Law University use to help students to gain essential knowledge in law and in advocacy activity, prepare for the bar-exam and shape required professional skills. The author pays attention to the current active development of the corporate digital advocacy ecosystem including the introduction of digital technologies into the practice of passing the bar qualifi cation exam. The article investigates one of the possible algorithm designs that a bar qualifi cation contender should follow starting from the submission of documents to a regional bar chamber and up to the passing the bar qualifi cation exam. The author gives successful examples of student training through distant learning technologies, such as expert venues organized and conducted by the Department of Legal profession, scientifi c project groups, scientifi c and practical conferences, and also tells about the legal clinic “Pro Bono”, which operates at the O. Е. Кутафafi n Moscow State Law University and which involves teachers of the Department of Legal profession who help students master the necessary skills for their future jobs.

About the Author

P. E. Korotkova
Kutafin Moscow State Law University
Russian Federation

Senior Lecturer of the Department of Legal profession and of the Department of Practical jurisprudence of the Kutafin Moscow State Law University, Cand. Sci. (Law)

125993, Russia, Moscow, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, 9



References

1. Андронова Т. А., Тарасенко О. А. Активные и интерактивные формы проведения занятий для бакалавров и магистров // Юридическое образование и наука. — 2013. — № 2.

2. Белова Н. М. Педагогика обучения адвокатов профессиональной деятельности. : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. — общая педагогика, история педагогики и образования. — М. : Академия управления МВД России, 2005.

3. Гладких И. Ю., Якушин А. В. Системы автоматизированного тестирования по программированию в образовательном пространстве // Современные проблемы науки и образования. — 2016. — № 3.

4. Исаев И. А. Этапы становления: ВЮЗИ — МЮИ — МГЮА — Университет имени О.Е. Кутафина (МГЮА) // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2016. — № 9.

5. История кафедры // URL: https://www.msal.ru/content/ob-universitete/struktura/kafedry-vypuskayushchie/kafedra-advokatury-i-notariata/ (дата обращения: 08.10.2020).

6. Короткова П. Е. Как научить будущих адвокатов профессиональным умениям и навыкам // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2017. — № 12.

7. Макаров С. Ю. История кафедры адвокатуры и нотариата Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА) // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2014. — № 1.

8. Цифровое право : учебник / под общ. ред. В. В. Блажеева, М. А. Егоровой. — М. : Проспект, 2020.

9. Шевченко О. И., Волков М. А., Приставка А. С. Методы и формы обучения студентов // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metody-i-formy-obucheniya-studentov/viewer (дата обращения: 08.10.2020).

10. Юридическая клиника — образование, основанное на практическом опыте : учебно-методическое пособие. — М., 2015. — Ч. 1.


Review

For citations:


Korotkova P.E. Traditions and digital innovations in training students for the profession of an advocate at a specialized department in a law university. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2020;(11):124-132. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2020.75.11.124-132

Views: 272


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-5998 (Print)
ISSN 2782-6163 (Online)