Preview

Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL))

Advanced search

Treasury monitoring as a method of state financial control

https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.119.7.088-095

Abstract

The article identifies the elements of the control system, on the basis of which the organizational and functional structure of control monitoring as a method of internal state financial control is disclosed. The definition of the budgetary procedure is given and, based on the powers of the internal state financial control body, the budgetary procedures within which control monitoring is carried out are specified. The subject of control monitoring has been defined, which is to ensure that the object of control complies with the rules of accounting, preparation and provision of accounting (financial) statements, fulfillment of the terms of contracts (agreements) for the provision of budgetary funds, provision of reports on the implementation of state programs and government assignments, etc. The implementation of the powers to conduct control monitoring is carried out through operational and proactive interaction between the objects of control and the Federal Treasury through automated (information) systems, which allows you to receive real-time data on the use of financial resources and form a motivational opinion on the need to adjust the financial and economic activities of the object of control.

About the Author

I. V. Petrova
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation

Inga V. Petrova, Associate Professor of the Department of Financial Law, Cand. Sci. (Law),

9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, 125993



References

1. Андреев В. Полномочия Счетной палаты Российской Федерации // Российская юстиция. — 1999. — № 11.

2. Карасев А. Т., Гиздатов А. Р. Парламентский контроль в системе государственного контроля в Российской Федерации // Актуальные проблемы российского права. — 2015. — № 9. — С. 34—38.

3. Лазарева О. В. Правовая процедура / под ред. М. И. Байтина. — Саратов: Изд-во Саратовской государственной академии права. — 2004. — 152 с.

4. Лукьянова Е. Г. Теория процессуального права. — М., 2003. — 223 с.

5. Никонова Ю. Ш. Формы и методы государственного контроля (надзора) // Юридическая наука и правоприменительная практика. — 2017. — № 3 (41). — С. 202—210.

6. Обеспечение законности в государственном управлении / отв. ред. С. М. Зубарев. — М., 2023. — 160 с.

7. Попов Л. Л., Мигачев Ю. И., Тихомиров С. В. Государственное управление и исполнительная власть: содержание и соотношение / под ред. Л. Л. Попова. — М., 2011. — 320 с.

8. Россинский Б. В., Старилов Ю. Н. Административное право: учебник. — 5-е изд., пересмотр. — М., 2015. — 575 с.

9. Управленческие процедуры / отв. ред. Б. М. Лазарев. — М., 1988. — 271 с.

10. Юридическая процессуальная форма: теория и практика / под ред. П. Е. Недбайло, В. М. Горшенева. — М., 1976. — 278 с.

11. Ялбулганов А. А. Финансовый контроль как институт финансового права // Юрист. — 1999. — № 4.


Review

For citations:


Petrova I.V. Treasury monitoring as a method of state financial control. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2024;(7):88-95. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.119.7.088-095

Views: 308


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-5998 (Print)
ISSN 2782-6163 (Online)