Prosecutor’s Offices and Government Bodies of the Russian Federation as Subjects of Legal Relations in the field of Protection of Human and Civil Rights
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.118.6.220-225
Abstract
Russian government institutions carrying out human rights and law enforcement activities strictly adhere to the norms and standards that are reflected both in international law and in the Constitution of the Russian Federation. The Prosecutor’s Office of the Russian Federation, as a subject of legal relations, representing a key supervisory body of state power, plays a fundamental role in the implementation of activities aimed at protecting human and civil rights. However, in a developed democratic and rule-of-law state, the scope of human rights protection affects various branches of law and economic spheres. That is why the implementation of supervision and human rights activities by the prosecutor’s office of the Russian Federation without interaction with other government bodies of the Russian Federation, which also act as subjects of legal relations, seems to be a difficult process to implement. The very interaction between the prosecutor’s office and government bodies demonstrates not only the high level of development of human rights institutions in the country, but also points to the fact that the interaction process itself needs both legislative improvement and the consolidation of its individual provisions.
About the Author
N. R. TanovRussian Federation
Nariman R. Tanov, Postgraduate student, Institute of Postgraduate and Doctoral Studies
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, 125993
References
1. Абдулаев М. И. Теория государства и права : учебник для высших учебных заведений. — М. : Магистр-Пресс, 2004. — 632 с.
2. Беляев В. П. Юридическая деятельность органов прокуратуры и следствия: проблемы взаимодействия // Актуальные проблемы российского права. — 2015. — № 7. — С. 150—158.
3. Бессарабов В. Г. Деятельность прокуратуры России по реализации конституционного права граждан на обращение в органы государственной власти и органов местного самоуправления // Вестник КГУ имени Н. А. Некрасова. — 2015. — № 2. — С. 154—159.
4. Вандышев В. В. Уголовный процесс. Общая и Особенная части : учебник для юридических вузов и факультетов. — М. : Контракт ; ВолтерсКлувер, 2010. — 476 с.
5. Капинус О. С. Настольная книга прокурора : практическое пособие : в 2 ч. — М. : Юрайт, 2021. — Ч. 1. —595 с.
6. Кокурин А. К., Емелин В. Ю., Гессе Ж. Ф. К вопросу о взаимодействии надзорных органов МЧС России с правоохранительными органами // Вестник Югорского государственного университета. — 2015. — № 4. — С. 228—233.
7. Смирнов А. Ф. К вопросу о власти прокурора // Актуальные проблемы российского права. — 2015. — № 5. — С. 133—138.
8. Шишкин С. И. К вопросу о месте органов прокуратуры в системе органов публичной власти Российской Федерации // Сибирский юридический вестник. — 2023. — № 4. — С. 36—40.
9. Шобухин В. Ю. Правовое регулирование организации и деятельности прокуратуры России в 1722—1917 гг. // Российский юридический журнал. — 2018. — № 3. — С. 88—96.
Review
For citations:
Tanov N.R. Prosecutor’s Offices and Government Bodies of the Russian Federation as Subjects of Legal Relations in the field of Protection of Human and Civil Rights. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2024;(6):220-225. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.118.6.220-225