Legal Mechanisms of Self-Regulation and their Impact on Digital Technologies
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.168-176
Abstract
In recent years, we have observed that in various legal orders, including within the framework of the Russian legal regulation of the social relations in question, there is a movement in favor of strengthening the provisions of the so-called “soft law”. Soft law is a quasi-legal, non-binding law that is mainly focused on protecting consumers and/or users in digital matters. Notably, although soft law is not legally binding, this fact does not mean that it is completely void of legal force. The possibility that business and other professional actors may also pursue common interests should be recognized. The main problems of legal regulation are: the ratio of state regulation and self-regulation; the legitimacy of the extension of state sovereignty to the virtual space; development of a uniform conceptual apparatus in the field of e-commerce; identification of participants in electronic commerce, electronic document management and electronic transactions; jurisdiction and applicable law in the field of e-commerce; ensuring the security of information exchange. In the same way, certain standards and rules of self-regulatory organizations, as regulatory tools created by these entities, can also be an important tool for public administration in the field of digital technologies.
About the Author
O. V. SushkovaRussian Federation
Associate Professor of the Department of information law and digital technologies, Associate Professor of the Department of business and corporate law; Cand. Sсi. (Law), Associate Professor
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993
References
1. Журина И. Г. Гражданско-правовой статус саморегулируемых организаций в Российской Федерации : автореф. дис. ... канд. юрид. наук. — М., 2009.
2. Карев Я. А. Электронные документы и сообщения в коммерческом обороте: правовое регулирование. — М., 2006.
3. Лаптев В. А. Корпоративное право: правовая организация корпоративных систем : монография. — М. : Проспект, 2019.
4. Лескова Ю. Г. Концептуальные и правовые основы саморегулирования предпринимательских отношений. — М. : Статут, 2013. — 328 с.
5. Савельев А. И. Электронная коммерция в России и за рубежом: правовое регулирование. — М., 2016.
6. Саморегулирование предпринимательской и профессиональной деятельности: единство и дифференциация : монография / отв. ред. И. В. Ершова. — М. : Норма ; Инфра-М, 2015.
7. Сушкова О. В. Саморегулирование в электронной коммерции: проблемы и перспективы развития // Право и бизнес: правовое пространство для развития бизнеса в России : монография : в 4 т. — М. : Проспект, 2020. — Т. 1 / отв. ред. С. Д. Могилевский, Ю. Г. Лескова, С. А. Карелина [и др.].
8. Тарасенко О. А. Тенденции правоприменительной практики в сфере саморегулирования предпринимательской и профессиональной деятельности в России // Предпринимательское право. — 2018. — № 4. — С. 29—41.
9. Тедеев А. А. Электронная коммерция (электронная экономическая деятельность): правовое регулирование и налогообложение. — М., 2002.
10. Barkatullah A. H., Djumadi, A. Does self-regulation provide legal protection and security to e-commerce consumers? // Electronic Commerce Research and Applications. — 2018. — № 30. — Р. 94—101.
11. Black J. Constitutionalising self-regulation // Modern Law Review. — 1996. — № 59 (1). — Р. 24—55.
Review
For citations:
Sushkova O.V. Legal Mechanisms of Self-Regulation and their Impact on Digital Technologies. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2022;(4):168-176. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.168-176