The Privacy Paradox and Personal Data Regulation in the Context of Rising Surveillance Capitalism
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.109-119
Abstract
The Russian legislator considers personal data subjects as rational agents when they make decisions regarding their privacy. However, the real behavior of individuals (i.e., social reality) shows that this is not the case. The privacy paradox and other features of subjects’ decision-making process that affect their personal data play a key role in providing a new paradigm for legal regulation of personal data. This paper describes the concept of the privacy paradox and confirms the existence of the problem of mismatch between the current Russian legislation and real social practices in the field of privacy in the conditions of digital transformation and the formation of a surveillance society. The author proposes a number of steps to start a transitional period in the legal regulation of personal data, namely those aimed to simplify the informed consent procedure and to increase the general awareness of data subjects about their personal data and legislation.
About the Author
S. V. SolovkinRussian Federation
postgraduate student of the Department of information law and digital technologies
9, Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Россия, 125993
References
1. Дмитрик Н. А. История, смысл и перспективы института персональных данных // Вестник гражданского права. — 2020. — № 3. — С. 43—82.
2. Дмитрик Н. А. Цифровая трансформация: правовое измерение // Правоведение. — 2019. — Т. 63. — № 1. — С. 28—46.
3. Карбонье Ж. Юридическая социология / пер. с фр. В. А. Туманова. — М.: Прогресс, 1986. — 352 с.
4. Мазуренко А. П. Российская правотворческая политика: концепция и реальность. — М.: Юрист, 2010. — 392 с.
5. Маковкина Е. И., Нестерова З. В. Парадокс конфиденциальности и социальные сети: почему пользователи раскрывают свои персональные данные // Публичное/частное в современной цивилизации : сб. науч. тр. XXII российской науч.-практ. конф. (с междунар. участием) (г. Екатеринбург, 16—17 апреля 2020 года) / отв. ред. Л. А. Закс [и др.]. — Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2020. — С. 467—473.
6. Мейхью Л. Социология права // Американская социология: перспективы, проблемы, методы / под ред. Г. В. Осипова. — М. : Прогресс, 1972. — 392 с.
7. Наумов В. Б. Право в эпоху цифровой трансформации: в поисках решений // Российское право: образование, практика, наука. — 2018. — № 6 (108). — С. 4—11.
8. Полякова В. В., Фурсов К. С. Готовы ли пользователи рунета делиться персональными данными? // URL: https://issek.hse.ru/news/450602433.html (дата обращения: 20.02.2022).
9. Пронкина Е. С. Парадокс приватности: почему пользователи социальных медиа раскрывают персональную информацию в публичном пространстве // Вестник РГГУ. — Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. — 2018. — № 8 (41). — С. 155—165.
10. Савельев А. И. Научно-практический постатейный комментарий к Федеральному закону «О персональных данных». — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: Статут, 2021. — 468 с.
11. Савельев А. И. Электронная коммерция в России и за рубежом: правовое регулирование. — М.: Статут, 2014. — 543 с.
12. Чеснокова Л. В. Размывание границы между публичностью и приватностью в социальных сетях и парадокс приватности // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. — 2021. — № 2 (20). — С. 22—38.
13. Constantiou I. D., Kallinikos J. New Games, New Rules: Big Data and the Changing Context of Strategy // Journal of Information Technology. — 2015. — Vol. 30. — № 1. — P. 44—57.
14. Dinev T., Hart P. An Extended Privacy Calculus Model for E-Commerce Transactions // Information Systems Research. — 2006. — Vol. 17. — № 1. — P. 61—80.
15. Fish T. My Digital Footprint a two-sided Digital Business Model where your Privacy will be someone else’s Business! London : Futuretext, 2009. — 210 p.
16. Froomkin M. A. The Death of Privacy? // Stanford Law Review. 2000. Vol. 52. № 5. Symposium : Cyberspace and Privacy: A New Legal Paradigm? (May 2000). — P. 1461—1543.
17. Goldman E. The Privacy Hoax // URL: https://www.forbes.com/forbes/2002/1014/042.html?sh=7734abb02717 (дата обращения: 20.02.2022).
18. Holvast J. Vulnerability and privacy: are we on the way to a risk-free society? // Proceedings of the IFIP-WG9 : 2nd Conference, May 20—22, 1993. — Namur, Belgium, 1993. — 311 p.
19. Kokolakis S. Privacy attitudes and privacy behaviour: A review of current research on the privacy paradox phenomenon // Computers & Security. — 2017. — Vol. 64. — P. 122—134.
20. Mosco V. To the Cloud: Big Data in a Turbulent World. — 1st ed. — Routledge, 2014. — 284 p.
21. Norberg P. A., Horne D. R., Horne D. A. The Privacy Paradox: Personal Information Disclosure Intentions versus Behaviors // Journal of Consumer Affairs. — 2007. — Vol. 41. — № 1. — P. 100—126.
22. Schwartz P. M. The EU-U.S. Privacy Collision: A Turn to Institutions and Procedures // Harvard Law Review. — 2013. — Vol. 126. — № 7. — P. 1966—2009.
23. Solove D. J. Introduction: Privacy Self-Management and the Consent Dilemma // Harvard Law Review. — 2013. — Vol. 126. — № 7. — P. 1880—1903.
24. Solove D. J. The Myth of the Privacy Paradox // George Washington Law Review. — 2020. — Vol. 89. — № 1. — P. 1—51.
25. Zuboff Sh. Big other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization // Journal of Information Technology. — 2015. — Vol. 30. — № 1. — P. 75—89.
26. Zuboff Sh. A Digital Declaration // URL: https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/the-digital-debate/shoshan-zuboff-on-big-data-as-surveillancecapitalism-13152525.html (дата обращения: 20.02.2022).
Review
For citations:
Solovkin S.V. The Privacy Paradox and Personal Data Regulation in the Context of Rising Surveillance Capitalism. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2022;(4):109-119. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2022.92.4.109-119