On the Legal Essence of Digital Reputation in Sharing Economy
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.87.11.115-125
Abstract
The article is devoted to the study of the legal aspects of digital reputation, which is a necessary attribute of virtual interaction and a significant indicator of digital trust in the sharing economy. The authors analyze the essence and significance of reputation in the context of the development of new technologies; study the methods of modern online services for the formation and fixation of the reputation of users. The article expresses the opinion on the expediency of recognizing digital reputation as an independent value and a possible object of property relations. Attention is also drawn to the role of digital reputation in creating a personal brand as a means of individualizing a participant in legal relationships. As a result, directions for the development of legislation are determined, including the unification of rating systems, as well as other mechanisms used by digital services to form and assess the reputation of their users; the creation of a legal regime adequate to the essence of digital reputation; the creation of effective means for the preservation, transmission and use of information constituting a reputation, etc.
About the Authors
I. Z. AiusheevaRussian Federation
Cand. Sci. (Law), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Сivil Law
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993
T. V. Soyfer
Russian Federation
Dr. Sci. (Law), Associate Professor, Professor of the Department of Сivil Law
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993
References
1. Аюшеева И. З. Цифровые объекты гражданских прав // Lex russica. — 2021. — Т. 74. — № 7 (176). — С. 32—43.
2. Килинкаров В. В. Право на деловую репутацию субъектов предпринимательской деятельности : автореф. дис. ... канд. юрид. наук. — СПб., 2011.
3. Малеина М. Н. Личные неимущественные права граждан: понятие, осуществление, защита. — М. : МЗ Пресс, 2001. — 244 с.
4. Маслова В. М. Формирование и продвижение персонального бренда // Образование. Наука. Научные кадры. — 2020. — № 2. — С. 150—152.
5. Минбалеев А. В. Трансформация регулирования цифровых отношений // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2019. — № 12. — С. 31—36.
6. Мордохов Г. Ю. Способы защиты деловой репутации субъектов предпринимательской деятельности : автореф. дис. ... канд. юрид. наук. — М., 2017.
7. Парыгина Н. Н. Деловая репутация в системе нематериальных благ // Теория и практика общественного развития. — 2017. — № 1. — С. 143—147.
8. Рягузова Е. В. Репутация личности: риски и опасности // Социальная психология и общество. — 2014. — № 3. — С. 5—14.
9. Сахапов Ю. З. Деловая репутация субъектов предпринимательской деятельности в системе объектов гражданских прав и особенности ее гражданскоправовой защиты : автореф. дис. ... канд. юрид. наук. — Казань, 2007.
10. Сергеев А. П., Терещенко Т. А. Большие данные: в поисках места в системе гражданского права // Закон. — 2018. — № 11. — С. 106—123.
11. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию / пер. с англ. — М. : ACT ; НПП Ермак, 2004. — 730 с.
12. Шваб К., Дэвис Н. Технологии четвертой промышленной революции. — М. : Эксмо, 2018. — 320 с.
13. Экономика совместного потребления в России 2020. Испытание на прочность // URL: https://tiarcenter.com/wp-content/uploads/2021/02/TIARRAEC_Sharing-Economy-2020.pdf.
14. Albinson N., Balaji S., Chu Y. Building digital trust: technology can lead the way // URL: https://www2.deloitte.com/us/en/insights/topics/digital-transformation/buildinglong-term-trust-in-digital-technology.html.
15. Barbu M. C., Bratu R. S., Sirbu E. M. Business models of the sharing economy // Review of international comparative management. — 2018. — Vol. 19. — Is. 2. — P. 154—166.
16. Deelmann T., Loos Р. Trust economy: aspects of reputation and trust building for SMEs in E-business // URL: http://aisel.aisnet.org/amcis2002/302.
17. Gander M. Managing your personal brand // URL: https://www.researchgate.net/publication/267876024_Managing_your_personal_brand.
18. Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. The sharing economy: why people participate in collaborative consumption // Journal of the association for information science and technology. — 2016. — Vol. 67 (9). — P. 2047—2059.
19. Hurley J. Digital trust — the foundation of digital transformation // URL: https://www.unisys.com/Style%20Library/Unisys/usi2018/reports/DigitalTrust_TheFoundationofDigitalTransformation.pdf.
20. Ismail N. Trust in the sharing economy // URL: https://www.information-age.com/trust-sharing-economy-123469380/.
21. Jamieson R., Baird A. Risk and security issues for electronic commerce // URL: https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1510&context=amcis1999&httpsredir=1&referer=.
22. Zidar P., Miha M. Personal brand // URL: https://www.researchgate.net/publication/274073688_Personal_brand.
Review
For citations:
Aiusheeva I.Z., Soyfer T.V. On the Legal Essence of Digital Reputation in Sharing Economy. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2021;1(11):115-125. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.87.11.115-125