Psychological examination of parent-childrelations with the use of digital tools in law practice
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2020.75.11.174-181
Abstract
The article is devoted to the lawyers’ practice of using the conclusions of the psychological examination in cases of child-parent relationship. The author believes that a forensic psychological examination that resolves questions about the psychological characteristics of family members, their relationships, attachments, can provide significant assistance in civil proceedings. In the context of digitalization, many tools appear that allow to accelerate the conduct of the expert survey and to make more transparent. Online communication services are such a tool. Video recording of the psychological examination procedure fully complies with the principle of verifiability, and will allow to evaluate the expert opinion, make sure that the law on expert activity has not been violated, whether the methodological recommendations have been followed, and whether the expert conclusions are sufficiently justified. An example of remote conduct of an expert psychological research on the case of determining the mode of communication with the child is given. The lawyer, which was representing the father, used this conclusion to confirm the legal position in court. The court attached this conclusion to the case file, and the father’s claim was largely satisfied.
About the Author
L. A. SkabelinaRussian Federation
Associate Professor of the Departament of Advocacy of the Kutafin Moscow State Law University (MSAL), Member of the Korukhov Chamber of Forensic Experts, Саnd. Sci.(Psychological), Associate Professor
125993, Moscow, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, 9
References
1. Енгалычев В. Ф., Шипшин С. С. Судебно-психологическая экспертиза в уголовном и гражданском процессах: вопросы теории и практики : практикум для студентов факультетов психологии высших учебных заведений (специалитет, бакалавриат, магистратура). — М. ; Воронеж : Изд-во Московского психолого-социального университета ; МОДЭК, 2015.
2. Крюкова А. А., Михаленко Ю. А. Инструменты цифровой экономики // Karelian Scientifi c Journal. — 2017. — Т. 6. — № 3 (20).
3. Решетняк В. И., Смагина Е. С. Применение информационных технологий в административном судопроизводстве // Арбитражный и гражданский процесс. — 2016. — № 4.
4. Русаковская О. А. Комплексная психолого-психиатрическая экспертиза в судебных спорах о воспитании и месте проживания ребенка : дис. ... канд. мед. наук. — М., 2011.
5. Секераж Т. Н. Экспертные ошибки при производстве судебной психологической экспертизы // Судебная экспертиза: типичные ошибки / под ред. Е. Р. Россинской. — М. : Проспект, 2012.
6. Синюков В. Н. Системный поиск новой парадигмы развития права как социального регулятора и его альтернативы // Нравственность и право: реальность и перспективы взаимодействия : сборник научных трудов Международной научно-практической конференции / отв. ред. А. В. Артемов, О. Ю. Рыбаков. — М., 2019.
7. Халин В. Г., Чернова Г. В. Цифровизация и ее влияние на российскую экономику и общество: преимущества, вызовы, угрозы и риски // Управленческое консультирование. — 2018. — № 10.
8. Цифровое право : глоссарий понятий / отв. ред. В. В. Блажеев, М. А. Егорова. — М., 2020.
9. Шарапова Д. В. Электронная коммуникация между судом и адвокатом: проблемы и перспективы // Адвокатская практика. — 2019. — № 5.
Review
For citations:
Skabelina L.A. Psychological examination of parent-childrelations with the use of digital tools in law practice. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2020;(11):174-181. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2020.75.11.174-181