Social Danger and Criminal-Legal Assessment of Falsification of National History in Computer Games
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2025.129.5.084-092
Abstract
The article is devoted to the criminal-legal assessment of the falsification of history in computer games, which today, along with social networks, Internet portals, video hosting sites, news sites have become an additional communication platform for the exchange of data among users of information technology. According to research by international companies, the number of players is constantly increasing, covering different age groups and regions, which confirms the mass character of the gaming industry. Computer games whose plots are connected with the events of World War II and the Great Patriotic War are especially widespread among the younger generation. In this regard, the article formulates proposals for the qualification of actions that falsify historical facts contained in computer games. Attention is drawn to the uncertainty of the legal nature of computer games, the lack of regulation of the development and definition of the content of game products, which gives rise to difficulties in the criminal-legal assessment of the distortion of information about historical events in games.
Preservation of historical memory is a strategic interest of Russia, which can only be ensured by a comprehensive approach, including a criminal-legal mechanism to combat the falsification of history.
About the Authors
J. V. GrachevaRussian Federation
Julia V. Gracheva, Professor of the Department of Criminal Law, Dr. Sci. (Law), Рrofessor,
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow,125993
J. V. Chalysheva
Russian Federation
Julia V. Chalysheva, Postgraduate student of the Department of Сriminal law, first deputy Chairman of the Council of young scientists of MSAL,
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow,125993
References
1. Архипов В. В., Васильев А. А., Андреев Н. Ю., Печатнова Ю. В. Компьютерные игры в юридических исследованиях: к вопросу о предпосылках модели регулирования // Вестник Санкт-Петербургского университета. — Право. — 2023. — Т. 14. — № 1. — С. 5—21.
2. Белов С. И. Компьютерные игры как инструмент реализации политики памяти (на примере отображения событий Великой Отечественной войны в видеоиграх) // Вестник Российского университета дружбы народов. — Серия: Политология. — 2018. — Т. 20. — № 1. — С. 96—104.
3. Белов С. И., Кретова А. А. Компьютерные игры как ресурс реализации политики памяти: практический опыт и скрытые возможности (на материалах позиционирования событий Великой Отечественной войны) // Вестник Московского государственного областного университета. — 2020. — № 1. — C. 54—63.
4. Воронова О. Е. Историческая политика Российской Федерации // Вопросы истории. — 2021. — № 11–3. — С. 282—287.
5. Грибан И. В., Грибан О. Н. Играя в прошлое: репрезентация Второй мировой войны в компьютерных играх и проблема сохранения исторической памяти // Преподавание истории в школе. — 2020. — № 5. — С. 41—47.
6. Дамаскин О. В., Красинский В. В. Информационное противодействие фальсификации истории и реабилитации нацизма // Государство и право. — 2021. — № 6. — С. 147—157.
7. Кабыткина И. Б., Володина А. Я. Историческая правда как предмет фальсификации в современных политических условиях // Международный научно-исследовательский журнал. — 2023. — № 5 (131). — С. 1—4.
8. Лушин А. Н. Фальсификация истории: теоретический подход к проблеме (на примере России) // Вестник Нижегородской академии МВД России. — 2013. — № 23. — С. 21—25.
9. Москалев Г. Л. Охрана исторической правды: новая задача российского права // Журнал Сибирского федерального университета. — Гуманитарные науки. — 2022. — № 15 (8). — С. 1070—1081.
10. Пестерева Ю. С., Пошелов П. В., Рагозина И. Г., Чекмезова Е. И. Уголовно-правовая характеристика способов обмена информацией в социальных сетях на примере статей 148, 282, 3541 УК РФ // Вестник Томского государственного университета. — Право. — 2020. — № 35. — С. 112—121.
11. Пошелов П. В. Уголовно-правовая оценка реабилитации нацизма: дис. … канд. юрид. наук. — Омск, 2023. — 193 с.
12. Федорченко С. Н. Интерпретация событий Великой Отечественной войны в компьютерных играх: риски и перспективы легитимации режима через политику памяти // Постсоветские исследования. — 2020. — Т. 3. — № 5. — С. 427—438.
13. Федорченко С. Н., Тедиков Д. О., Теслюк К. В., Маркарян Р. А. Сетевые компьютерные игры в эпоху цифровизации: новые угрозы или потенциалы для реализации политики памяти? // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). — 2019. — № 3. — С. 73—78.
Review
For citations:
Gracheva J.V., Chalysheva J.V. Social Danger and Criminal-Legal Assessment of Falsification of National History in Computer Games. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2025;(5):84-92. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2025.129.5.084-092