The Role of the Russian Orthodox Church in Shaping Political Narratives During the Great Patriotic War
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.124.12.187-195
Abstract
The article focuses on the issues of state-religious legal regulation in the Soviet period, including a significant shift in the state religious policy during World War II. The narratives of “the Holy Rus”, great heroes of the Russian history and culture, the emphasis on spiritual heritage and succession of generations became the essential part of the patriotic discourse. The author examines the question of political and ideological role of religion, taking into account the specific model of state-church relations, which originated in the 1940s, but had been implemented throughout the whole Soviet period, and thus had an impact on the contemporary legal regulation. The author states that the 1940s represent a specific period in the history of Soviet law on religion, when the old (imperial) model of “symphony” between state and church had been gradually replaced by a completely different model. The Soviets discovered that religion in general, and the Russian Orthodox Church in particular, played an important social role, and that it had to become subject to state supervision.
About the Author
Yu. V. ZudovRussian Federation
Yury V. ZUDOV, Associate Professor, Department of History of the State and Law, Chief Adviser, The Presidential Executive Office of Russia on Domestic Policy, Cand. Sci. (History)
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, 125993
References
1. Васильева О. Ю. Русская православная церковь в политике советского государства в 1943—1948 гг. — М. : Ин-т рос. Истории РАН, 2001. — 216 с.
2. Жиромская В. Б. Религиозность народа в 1937 г. (по материалам Всесоюзной переписи населения) // Исторический вестник. — Воронеж, 2000. — № 5 (1). — С. 105—114.
3. Исаев И. А. Народ и суверен: одноразовое соглашение // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2023. — № 4. — С. 122—130.
4. Каллист (Уэр), еп. Ни иудея, ни эллина // Страницы. — 2013. —17:2. — С. 229—238.
5. Куроедов В. А. Религия и церковь в Советском государстве. — М. : Изд-во полит. литературы, 1981. — 263 с.
6. Марченко А. Н. Благотворительная деятельность Русской православной церкви в Советском государстве (1918—1964-е гг.) // Magistra Vitae : электронный журнал по историческим наукам и археологии. — 2008. — № 15 (116). — 156 с.
7. Марченко А. Н., Марченко Н. А. Патриотическая деятельность православного духовенства Прикамья в годы Великой Отечественной войны по материалам телеграмм И. В. Сталину // Вестник Пермского университета. Серия: История. — 2016. — Вып. 2 (33). — С. 123—129.
8. Марченко А., прот., Федотова И. Ю., Георгия (Братчикова), монахиня, Марченко Н. А. Русская православная церковь в Прикамье в годы Великой Отечественной войны. — Пермь : Астер, 2015. — 416 с.
9. Мациевич И. В., Семедов С. А. Политические религии в современном мире // Вестник Института социологии. — 2012. — № 4. — С. 36—49.
10. Митрофанова А. В. Религия и политика: основные формы взаимодействия // Религия и письменность как факторы формирования славянской культуры: сборник докладов XXIII Международных Кирилло-Мефодиевских чтений. — Минск, 2018. — С. 224—225.
11. Одинцов М. И. Власть и религия в годы войны (государство и религиозные организации СССР в годы Великой Отечественной войны 1941—1945 гг.). — М. : РАГС, 2005. — 540 с.
12. Одинцов М. И. Крестный путь патриарха Сергия : документы, письма, свидетельства современников (к 50-летию со дня кончины) // Отечественные архивы. — 1994. — № 2.
13. Одинцов М. И., Чумаченко Т. А. Совет по делам Русской православной церкви при СНК (СМ) СССР и Московская патриархия: эпоха взаимодействия и противостояния. 1943—1965 гг. — СПб., 2013. — 372 с.
14. Патриарх Сергий и его духовное наследство. — М. : Изд.-во Московской патриархии, 1947. — 416 с.
15. Петюкова О. Н. Правовые формы отношений Советского государства и Русской православной церкви в 1917—1945 гг. — М. : Юнити-Дана ; Закон и право, 2012. — 350 с.
16. Румянцева В. Г. «Власть должна быть ограничена правом во имя справедливости» // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2021. — № 6. — С. 207—209.
17. Русская православная церковь и Великая Отечественная война. Сборник церковных документов. — М. : Московская патриархия, 1943. — 99 с.
18. Смирнова Е. В. Религия и идеология в современном обществе // Религиоведческие исследования. — 2017. — № 2 (16). — С. 108—120.
19. Узланер Д. Конец религии? История теории секуляризации. — М. : ИД Выс шей школы экономики, 2019. — 304 с.
20. Хантингтон С. Столкновение цивилизаций. — М. : АСТ, 2003. — 603 с.
21. Чумаченко Т. А. Государство, православная церковь и верующие. 1941— 1961 гг. — М. : АИРО-ХХ, 1999. — 246 с.
22. Шкаровский М. В. Русская православная церковь в 1943—1957 гг. // Вопросы истории. — 1995. — № 8. — C. 36—56.
23. Шкаровский М. В. Русская православная церковь при Сталине и Хрущеве (государственно-церковные отношения в СССР в 1939—1964 гг.). — М., 1999. — 423 с.
24. Шмеман А., прот. Знаменательная буря. Несколько мыслей об автокефалии, церковном Предании и экклезиологии // А. Шмеман, прот. Собр. статей. 1947—1983. — М. : Русский путь, 2009. — С. 550—573.
25. Шмитт К. Понятие политического // Социология власти. — 2011. — № 8. — С. 173—190.
26. Juergensmeyer M. Sacrifice and Cosmic War // Violence and the Sacred in the Modern World. — London : Taylor & Francis, 1992. — 153 p.
27. Opitz P. Eric Voegelins Politische Religionen. Kontexte und Kontinuitäten // Occasional Papers. XLVII. — München : Lüdwig-Maximilians-Unversität, 2005. — 75 p.
28. Tibi B. The Challenge of Fundamentalism. Political Islam and the New World Disorder. — Berkeley : University of California Press, 1998. — 262 p.
Review
For citations:
Zudov Yu.V. The Role of the Russian Orthodox Church in Shaping Political Narratives During the Great Patriotic War. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2024;1(12):187-195. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.124.12.187-195