Digital Portrait of a Person as an Object of Complex Research
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.115.3.090-098
Abstract
A digital portrait of a person is not only an image created with the help of digital technologies, but also a multifaceted object of complex research. In the modern world, more and more attention is paid to the study of various aspects of digital images, including such areas as psychology, sociology, art history and even medicine. From the point of view of psychology, a digital portrait can tell about a person’s inner world, his emotions and experiences. Sociology considers the digital portrait as a reflection of social processes and changes taking place in society. Art historians study the influence of digital technologies on the development of art and culture, as well as the role of digital portraits in shaping the aesthetic preferences of a modern person. Specialists in the field of medicine conduct research aimed at developing methods for the prevention and treatment of diseases. In general, a digital portrait is a unique object for study and can serve as a starting point for research in various fields of science. It is important to understand that a digital portrait is not just an image, but a complex set of data that can tell a lot of interesting things about a person. However, in addition to these aspects, the digital portrait is also a great interest for forensic portrait examination.
About the Author
I. N. PodvolotskiRussian Federation
Igоr N. Podvolotski, Associate Professor of the Forensic Expertise’s Department, Cand. Sci. (Law), Docent
9, ul. Sadovaya‑Kudrinskaya, Moscow, 125993
References
1. Акишин Д. Г., Банников А. М., Газизов В. А. Перспективы развития программно-аппаратных средств при производстве портретных экспертиз // Энциклопедия судебной экспертизы. — 2018. — № 4 (19). — С. 21—33.
2. Аминев Ф. Г. Использование цифровых технологий в судебной портретной экспертизе как отражение этого процесса во всей судебно-экспертной деятельности // Судебная экспертиза и исследования. — 2022. — № 1. — С. 149—152.
3. Дякин Р. А. Некоторые аспекты комплексного фототехнического и портретного исследования ретуши и фотомонтажа цифрового изображения // Энциклопедия судебной экспертизы. — 2018. — № 4 (19). — URL: http://www.proexpertizu.ru/theory_and_practice/portret/801/.
4. Зинин А. М. Проблемы криминалистического установления личности // Вестник криминалистики. — 2003. — Вып. 4 (8).
5. Зинин А. М. Комплексирование методов при проведении судебно-портретной экспертизы // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2014. — № 3. — С. 34—39.
6. Исследование трасологических следов, зафиксированных на фотоизображениях : методическая разработка / Т. В. Демидова, Е. В. Токарева, Ю. Н. Александров, В. А. Газизов, П. А. Ткаченко, В. И. Полов, С. В. Томчик, Д. С. Коровкин. — М. : ЭКЦ МВД России, 2023.
7. Киселевич И. В. Фототехническая экспертиза и перспективы ее использования в портретных исследованиях // Энциклопедия судебной экспертизы. — 2017. — № 2 (13). — С. 99—104. — URL: http://www.proexpertizu.ru/theory_and_practice/724/.
8. Подволоцкий И. Н. Организация портретной экспертизы в цифровой сфере // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2020. — № 6. — С. 89—100.
9. Теория судебной экспертизы (Судебная экспертология) : учебник / под ред. Е. Р. Россинской. — М. : Норма ; Инфра-М, 2016.
10. Федорович В. Ю. Интеграция в габитоскопии // Вестник экономической безопасности. — 2020. — № 2. — С. 218—221.
11. Черкашина И. И. Идентификация личности по признакам внешнего облика (прижизненные изображения) : типовая методика. — М. : ЭКЦ МВД России, 2023. — 21 с.
12. Шляхов А. Р. Организация и производство криминалистической экспертизы в СССР // Теория и практика криминалистической экспертизы. — Вып. 9. — М., 1962. — С. 15—25.
Review
For citations:
Podvolotski I.N. Digital Portrait of a Person as an Object of Complex Research. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2024;(3):90-98. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2024.115.3.090-098