Optimisation of Students’ Interdisciplinary English-Language Training Amid Modern Digital Transformations (on the Material of Legal Discourse)
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.130-138
Abstract
The article highlights the necessity of interdisciplinary training for professionally-directed English-language interaction of students studying law and artificial intelligence technologies at the Kutafin Moscow State Law University (MSAL) and Bauman Moscow State Technical University (National Research University). The importance of digital technologies usage to optimize the process of learning English with the significant role of the teacher — peer educator and conveyor of knowledge, capable of considering the regulatory documents governing relationships in the digital environment, is indicated. The studied English-language discourse is actualised based on the necessity to widen students’ lexical and grammatical knowledge, to develop their socio-perceptual skills. The need for modeling situations of real international cooperation for practical consolidation of the studied material is revealed. The shortage of classroom academic hours for the students’ comprehensive preparation for the forthcoming professional activity in English is established, which is partially compensated by the outlined in the article extracurricular activities. The author concludes that the indicators of the quality of students’ training in an interdisciplinary context are their skills in linguistically meaningful construction of the English-language discourse, adaptation to the constantly changing international situation, socio-perceptual skills, cognitive use of digital technologies, knowledge of culture and psychology of the professionally-directed English-language interaction.
About the Author
T. V. EmelianovaRussian Federation
Emelianova Tatiana V. - Associate Professor of the English language Department, Associate Professor of the English language Department L2, Cand. Sci. (Pedagogy), Associate Professor
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993
References
1. Актуальные проблемы права и экономики в ракурсе междисциплинарных научных исследований как формы международного сотрудничества: колл. монография / под общ. ред. В. В. Блажеева, М. А. Егоровой. — М.: Проспект, 2022. — 408 с.
2. Гузеева С. В., Матияшина К. Я. Психологические барьеры студентов при изучении юридического английского языка // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2021. — № 10. — С. 43—50.
3. Емельянова Т. В. Обучение студентов профессионально-направленному англоязычному дискурсу в области судебной экспертизы цифровой информации в междисциплинарном контексте // Образование и право. — 2022. — № 12. — С. 210—213.
4. Ежова Н. Ф. Исследовательская деятельность студентов-юристов на занятиях английского языка // Актуальные проблемы языковой подготовки в неспециальных вузах: материалы VI Международной научно-практической конференции. — Вып. 5 (18): Современные проблемы гуманитарных и общественных наук. — Воронеж, 2017. — С. 61—66.
5. Ильина Н. Ю., Киселева Л. А. Межкультурная коммуникация в профессиональных мультикультурных сообществах // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2018. — № 11 (51). — С. 54—58.
6. Мартыненко И. А. Google-переводчик: практика и перспективы применения в юридическом вузе // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2018. — № 11 (51). — С. 81—87.
7. Минбалаев А. B., Сторожакова Е. Э. Проблемы правовой охраны персональных данных в процессе использования нейронных сетей // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2023. — № 2. — С. 71—79.
8. Cansoy R. 21st Century Skills according to international frameworks and building them in the education system // Journal of the Human and Social Science Researches. — 2018. — Vol. 7. — № 4. — P. 3112—3134.
9. Van Laar E., Van Deursen A. J., Van Dijk J. A., De Haan J. The sequential and conditional nature of 21st-century digital skills // International Journal of Communication. — 2019. — Vol. 13. — P. 3462—3487.
Review
For citations:
Emelianova T.V. Optimisation of Students’ Interdisciplinary English-Language Training Amid Modern Digital Transformations (on the Material of Legal Discourse). Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2023;1(11):130-138. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.130-138