Preview

Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL))

Advanced search

Formation of Foreign Language Competence of the Law University Students by Means of Introducing the Innovations in Psycholinguistics

https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.111-118

Abstract

The author believes that under current complicated international environment there has been a great demand in specialists having updated knowledge in their profession, high morality and patriotism. In terms of legal education, the most important tasks it faces now are the formation of professional legal skills and devotion to Motherland. The author shares the results of her pedagogical experience according to which the enhancing of top-notch legal skills has been achieved through the development of critical and analytical thinking and focusing on modelling the interactive legal situations. Those ones have been produced by means of the application of the latest innovations in psycholinguistics such as audio- and videofiles and podcasts. The author proceeds with highlighting the importance of the choice of the criteria of estimation of the pedagogical results. According to the author those most relevant aspects are pursuing of innovative ways to solving acute legal and international problems, taking into account socio-personal component, knowledge of the fast-changing international legal situation as well as fluency in foreign languages. Having in arsenal such tools and applying the above-mentioned integral approach, the country is sure to meet any challenges it is facing nowadays.

About the Author

M. A. Biryukova
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation

Biryukova Marina A. - Cand. Sci. (Culturology), Associate Professor, Head of the Faculty of Foreign Languages

9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993 



References

1. Авакова А. Ю., Темникова Л. Б. Роль инновационных технологий на занятиях по иностранному языку в неязыковом вузе // Наука. Техника. Технологии (политехнический вестник). — 2015. — № 4. — С. 213—215.

2. Алешко-Ожевская С. С. Стратегии самостоятельной работы с иноязычной прессой в магистратуре // Право и экономика. Междисциплинарные подходы в науке и образовании: материалы XII Международной научно-практической конференции (Кутафинские чтения). — М., 2017. — С. 60—64.

3. Березовская А. В. Метод проектов при обучении иностранному языку студентов юридических специальностей // Профессионально ориентированное обучение иностранному языку и переводу в вузе: материалы ежегодной конференции. — М., 2021. — С. 12—15.

4. Бирюкова М. А. Междисциплинарные связи и их роль в процессе профессионализации обучения иностранному языку в юридическом вузе // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2021. — № 10. — С. 34—42.

5. Баханова Е. А., Битюцкая Е. В. Разработка психологической модели трудной жизненной ситуации на основе метода системной динамики // Государственное управление: Российская Федерация в современном мире: материалы ХII Международной конференции факультета государственного управления МГУ имени М.В.Ломоносова, 29—31 мая 2021 г. — М.: Инфра-М, 2021. — С. 642—646.

6. Викулина О. В. Целевой компонент системы контроля уровня сформированности иноязычных речевых умений студентов юридических факультетов в сфере профессиональной коммуникации // Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. — 2018. — T. 7. — № 2 (23).

7. Виневская А. В. Педагогические технoлогии: вопросы теории и практики внедрения. — Ростов н/Д: Феникс, 2020. — 253 c.

8. Головина Л. В., Саклакова Н. Н., Томсон Г. В. Немецкий язык. Частное право Германии: учебное пособие по юридическому переводу. — М.: МГИМО МИД России, 2016. — 258 с.

9. Зубанова С. Г. Обучение на переводческих факультетах в период реформирования высшей школы // Научно-методический семинар кафедр факультета иностранных языков: сборник научных и учебно-методических докладов и статей / отв. ред. И. Г. Аникеева. — М., 2020. — С. 120—130.

10. Корнилов О. А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. — М., 2022.

11. Левитан К. М. Юридическая педагогика. — 2-е изд., изм. и доп. — М.: Норма; Инфра-М, 2019. — 415 с.

12. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику. — М.: Флинта, 2017.

13. Назарова Н. Е., Мохова О. Л. Новые информационные технологии в обучении иностранным языкам // Современные проблемы науки и образования. — 2019. — № 31. — С. 25—31.

14. Федорова И. А. Использование интернет-ресурсов в самостоятельной работе студентов технических специальностей по иностранному языку // Мир науки. — Т. 4. — № 5 (сентябрь — октябрь). — URL: http://mir-nauki.com/vol4-5.html.2016.


Review

For citations:


Biryukova M.A. Formation of Foreign Language Competence of the Law University Students by Means of Introducing the Innovations in Psycholinguistics. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2023;1(11):111-118. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.111-118

Views: 207


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-5998 (Print)
ISSN 2782-6163 (Online)