Preview

Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL))

Advanced search

Digital Educational Content in Teaching Russian as a Foreign Language (Psychological and Pedagogical Aspects)

https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.085-093

Abstract

The digital educational environment in teaching Russian as a foreign language allows you to activate the maximum number of representation systems, making the learning process more dynamic and increasing motivation to learn the Russian language. Stereoscopic and polysensory perception, which arises as a result of a combination of a visual image and a listening text, has a positive effect on both the consolidation of knowledge and the emotional intelligence of students. The article analyzes the psychological characteristics of the trained contingent. For example, the differentiation of perception based on the elements of a representative system of information presentation: visual (visual perception), kinesthetic (tactile sensations), auditory (auditory perception), polymodal (thinking processes). On this basis, we can see how the presentation of educational material changes and how types of memory are formed: motor, figurative and logical. Considering the interaction of the teaching and learning side in a virtual socio-cultural environment, we should focus on establishing a creative type of interaction, when the positions of both subjects of the educational process make the most of the didactic potential of the virtual environment. Only in this case the process of teaching the Russian language will be successful.

About the Authors

O. V. Stukalova
Psychological Institute of RAO
Russian Federation

Stukalova  Olga V. - Leading Researcher, , Deputy Director of the Charitable Foundation for the Promotion of Socio-cultural initiatives and guardianship “Way of Life” on educational programs, Dr. Sci. (Pedagogical), Associate Professor

3, nab. T. Shevchenko, Moscow, Russia, 121248 



O. V. Yudushkina
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation

Yudushkina Olеsia V. - Associate Professor of the Department of Foreign Languages, Cand. Sci.  (Philological), Member of the ROPRYAL

9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, Russia, 125993 



References

1. Бирюкова М. А. Междисциплинарные связи и их роль в процессе профессионализации обучения иностранному языку в юридическом вузе // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2021. — № 10. — С. 34—42.

2. Дьякова Т. А., Хворова Л. Е. Онлайн-урок русского языка как иностранного в условиях цифровой трансформации педагогической деятельности // Русистика. — 2020. — Т. 18. — № 2. — С. 209 — 219.

3. Марчук Н. Ю. Психолого-педагогические особенности дистанционного обучения // Педагогическое образование в России. — 2013. — № 4. — С. 78—85.

4. Методологические основы формирования современной цифровой образовательной среды: монография. — Н. Новгород: Профессиональная наука, 2018. — URL: http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf. (дата обращения: 02.03.2023).

5. Ногаева В. У. Эра цифровизации: англицизмы или их французские соответствия? (На примере современного французского языка) // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2021. — № 10. — С. 96—103.

6. Ряузова О. Ю., Юдушкина О. В. Работа с культуроведческим текстом с использованием QR-кода при обучении иностранных студентов русскому языку (А1—А2) // Педагогика искусства: сетевой электронный научный журнал. — 2020. — № 1. — С. 56—64.

7. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т. — М.: Народное образование, 2005. — Т. 1.

8. Сорочинский М. А. Психолого-педагогические особенности использования электронного обучения // Научно-методический электронный журнал «Концепт». — 2017. — Т. 6. — С. 274—278. — URL: http://e-koncept.ru/2017/770085.htm.

9. Сорочинский М. А. Психологические проблемы самоорганизации в процессе электронного обучения // Актуальные проблемы развития личности в онтогенезе: материалы V Всероссийской научно-практической конференции. — Чебоксары, 2016.

10. Уддин М. А. Психолого-педагогические особенности дистанционного обучения и личностные особенности студентов, обучающихся на основе дистанционных технологий // Психологическая наука и образование. — 2012. — № 5. — С. 38—49.

11. Электронное (дистанционное) обучение — стратегически перспективное направление образования // URL: http://fdomgppu.ru/node/7522 (дата обращения: 20.05.2023).


Review

For citations:


Stukalova O.V., Yudushkina O.V. Digital Educational Content in Teaching Russian as a Foreign Language (Psychological and Pedagogical Aspects). Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2023;1(11):85-93. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2023.111.11.085-093

Views: 170


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-5998 (Print)
ISSN 2782-6163 (Online)