University professor: scientific trajectory in the conditions of integration and internationalization
https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.83.7.136-144
Abstract
The article considers the concept and the basis of the legal status of a professor of a Russian university. Comparisons with a similar position in France and Germany are given. According to the results of a comparative analysis of legal acts of Russia, Belarus, Armenia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, significant differences in scientometric indicators for applicants for the degree of Doctor of Law were revealed. The differences in the criteria for awarding the academic title of professor in the member states of the Eurasian Economic Union are shown. The opinion is expressed about the negative impact of this differentiation on labor mobility and academic mobility. It is concluded that the achievement of scientific indicators is necessary throughout the active creative life of the professor. The tendency of “internationalization” of publication activity is revealed, since the requirements for the availability of publications indexed in international databases are present in legal acts regulating various aspects of the professor's activity. It is recommended to take this factor into account when building the scientific trajectory of a modern professor.
About the Author
I. V. ErshovaRussian Federation
Head of Business and Corporate Law Department of the Kutafin Moscow State Law University (MSAL), Expert of the Center for Scientific and Expert Analysis of the International Competence Center «IPI» Russian State Academy of Intellectual Property, Dr. Sci. (Law), Professor, Honored Lawyer of Russian Federation.
9, ul. Sadovaya-Kudrinskaya, Moscow, 125993.
References
1. Ершова И. В. Научные публикации: императив творчества // Методологические проблемы цивилистических исследований. Ежегодник. — 2019. — Т. 1. — № 1. — С. 45—63.
2. Ершова И. В. Научные школы: закон, доктрина, практика // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2016. — № 11. — С. 6—19.
3. Зайцева Л. В. Правовой статус научных работников в Федеративной Республике Германия // Юридическое образование и наука. — 2019. — № 6. — С. 8—12.
4. Захарова М. В. Представительство интересов научно-педагогических работников во Франции: позитивный опыт для России // Юридическое образование и наука. — 2015. — № 4. — С. 19—22.
5. Захарова М. В., Воронин М. В. Юридическая наука в вызовах внешней среды: от национального прошлого к столкновению с парадигмами глобализации // Вестник Пермского университета. — Юридические науки. — 2019. — Вып. 43. — C. 19—45.
6. Кашкин С. Ю. Становление права науки как новой комплексной отрасли права // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2018. — № 5. — С. 16—27.
7. Кванина В. В. Понятие и признаки научной школы // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). — 2016. — № 11. — С. 37—42.
8. Лукичев Ю. А. Кто он, современный преподаватель? // Юридическое образование и наука. — 2016. — № 2. — С. 24—27.
9. Предпринимательское право: современный взгляд : монография / отв. ред. С. А. Карелина, П. Г. Лахно, И. С. Шиткина. — М. : Юстицинформ, 2019. — 600 с.
10. Степаненко Ю. В. Правовой статус научного работника: ключевые понятия // Актуальные проблемы административного права и процесса. — 2019. — № 5. — С. 26—32.
11. Ershova I. V., Tarasenko O. A., Enkova E. E., Trofimova E. V. Digital Literacy of Lawyers as a Condition of Legal Support for Business in the Digitization Era // Advances in Intelligent Systems and Computing. — 2020. — Т. 1100 AISC. — P. 139—147.
Review
For citations:
Ershova I.V. University professor: scientific trajectory in the conditions of integration and internationalization. Courier of Kutafin Moscow State Law University (MSAL)). 2021;(7):136-144. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/2311-5998.2021.83.7.136-144